Kortrijk verslaat Nederlandse hogescholen

De Actemium Automation Award plaats is een wedstrijd voor derde- en vierdejaars hbo-studenten op het gebied van industriële automatisering. Tien teams van diverse hogescholen krijgen tien uitdagingen voorgelegd. De bedoeling is dat de studententeams deze in een half uur zo goed mogelijk oplossen. De opgaven worden door bedrijven bedacht. Dit jaar deden onder andere Siemens, Novotek Rockwell en ProLeit mee.

‘Stuk voor stuk professionals’

Het beste team komt uit Kortrijk, zij kregen de hoofdprijs van 2.000 euro. De studenten studeren allemaal aan de Hogeschool Zuid-West-Vlaanderen, de enige Belgische deelnemer. ‘Ze staken er met kop en schouders bovenuit’, aldus Avansdocent Peter van den Berg. ‘Het team was leuk, ze hebben veel gedaan aan teambuilding en aan voorbereiding en het waren stuk voor stuk professionals. Ik gun ze de overwinning.’ Volgens Hans van Wijk van de organisatie waren de bedrijven en de jury unaniem in hun beslissing dat het Vlaamse team het allerbeste was.

Derde plek

Het Bredase Avansteam is ook in de prijzen gevallen. Met een derde plek en een cheque van 500 euro mogen de studenten Mechatronica niet klagen. Ze hebben misschien hun titel van beste team niet kunnen verdedigen, een derde plaats is ook niet mis. ‘Avans Breda en Hogeschool Utrecht, de nummer twee, lagen ontzettend dicht bij elkaar’, aldus van Wijk. ‘Volgens de bedrijven waren de studenten allemaal van hoog niveau.’

Waar de twee deelnemende Bossche Avansteams zijn geëindigd is nog onduidelijk. ‘Het juryrapport moet nog compleet worden gemaakt,’ zegt Van Wijk. ‘Over twee weken is bekend van alle teams hoe hoog ze in de ranglijst staan. Den Bosch staat ergens in de middenmoot.’ [HS]