Terug naar overzicht

Laatste academie krijgt ‘slechtste’ lokalen

Het best gelezen artikel ooit op de website van Punt ging over de onbetrouwbaarheid van lesroosters aan het begin van dit studiejaar. Het geeft aan hoeveel de perikelen rond de roosters leefden onder studenten. Inmiddels zijn de grootste problemen achter de rug. Toch schoof Ad Vogels, directeur van DIF, gisteren aan bij de AMR-vergadering voor een nadere toelichting.

Meeste keuze

Ondanks alle roosterproblemen is er volgens Ad Vogels zelfs een sprong voorwaarts gemaakt. ‘Voorheen moest DIF wachten tot alle academies hun roosters hadden aangeleverd. Dan pas kon er iets worden gepubliceerd. De academie die als laatste haar roosters inleverde, bepaalde daardoor het tempo’, legt Vogels uit. ‘Maar nu worden de roosters gepubliceerd zodra een academie haar gegevens aanlevert. Wie het eerste komt, heeft dus de meeste keus uit lokalen en collegezalen.’

Volgens AMR-studentlid Jochem Berk worden studenten daar de dupe van. ‘Niet de academie die als laatste haar roosters aanlevert, maar de studenten van die academie worden uiteindelijk weggestopt in de kleine hokjes die overblijven.’ Volgens Vogels valt dat wel mee: ‘De laatste academie heeft inderdaad weinig te kiezen, maar al onze lokalen zijn van hoge kwaliteit. Het kan wel gebeuren dat studenten daardoor op het einde van de dag les krijgen.’

Jaarrooster

Docent Jacques Pijnappels vraagt zich verder af waarom het zolang duurt voordat de roosters van het volgende blok beschikbaar zijn. ‘Het is nu 4 oktober, we zouden het rooster van blok twee al moeten hebben.’ Vogels begrijpt de kritiek: ‘Het liefst zouden we net als de Hogeschool van Zeeland een jaarrooster hebben. Maar academies gebruiken soms erg complexe onderwijsmodellen. Die zijn heel moeilijk van tevoren te roosteren.’

Oude software

Alle problemen ontstonden toen Avans nieuwe software in gebruik wilde nemen voor haar roosters. De software bleek niet te voldoen. Om toch lesroosters te hebben, werd er alsnog gebruik gemaakt van de oude software. Bij het publiceren ging wederom van alles mis, waardoor studenten hun roosters niet konden inzien. Inmiddels zijn alle roosters alsnog via iAvans te raadplegen. [CT]

Zie ook de eerder verschenen artikelen:

Directeur reageert op roosterproblemen 15-09-2011

AMR bezorgd over roosterproblemen 14-09-2011

Meer lezen?