Volg jij een opleiding tot werkloosheid?

Volgens de Keuzegids zijn het specifieke opleidingen als Verloskunde, Huidtherapie en Mondhygiëne waarvan de studenten zich geen zorgen hoeven te maken over hun toekomst. ‘Er zijn nog best wat opleidingen waarmee je later zeker een baan vindt. Vaak gaat het dan om de zorg- of technieksector’, stelt de redactie van de Keuzegids.

Crisisgevoelige sectoren

Anders is dat in crisisgevoelige sectoren als de bouw en het toerisme. Studenten van opleidingen als Communicatie, Bouwtechnische Bedrijfskunde en Culturele en Maatschappelijke Vorming dienen volgens de Keuzegids rekening te houden met een werkloosheidspercentage van 13 procent onder net-afgestudeerden.

De grootste klappen lijken momenteel echter te vallen onder studenten International Business and Management Studies. Van oud-studenten van die opleiding kan 19 procent geen baan vinden.

Prognoses

Overigens plaatst de Keuzegids wel een kanttekening bij de huidige gegevens; ‘Drie jaar na het uitbreken van de wereldwijde kredietcrisis is het nog niet over met de sombere voorspellingen over de wereldeconomie. Hoewel de werkloosheid hier tot nu toe altijd best laag is geweest in vergelijking met andere landen. Ook het afgelopen jaar was die werkloosheid niet heel hoog: iets meer dan vijf procent. Maar bedenk ook dat het nog even duurt voor je bent afgestudeerd en dat de prognoses vooralsnog niet heel rooskleurig zijn.’ [AR]