Wanbetalers zorgverzekering zelden student

Ruim 244 duizend Nederlanders (1,9 procent) hebben een betalingsachterstand van meer dan een half jaar bij hun zorgverzekeraar. Ruim zeventigduizend daarvan zijn tussen de twintig en dertig jaar oud, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek.

1,2 procent

Maar tussen die wanbetalers zitten maar zo’n vijfduizend studenten, blijkt uit een andere tabel. Van alle hbo’ers heeft slechts 1,2 procent een betalingsachterstand: 4.220 in totaal. Universitaire studenten zijn nog stipter: slechts achthonderd van hen betalen te laat (0,4 procent).

Waar de betalingsachterstanden vandaan komen? Het College voor de Zorgverzekeringen weet het niet. 'Misschien hebben ze hun boekhouding niet op orde', oppert een woordvoerder. [BB/HOP]