Weinig animo voor gratis ov-kaart

Camiel Eurlings introduceerde als minister van Infrastructuur en Milieu in september 2008 ‘Uitgestudeerd’: in de hoop hbo- en wo-studenten als ov-klanten te behouden konden ze bij inlevering van hun ov-kaart gratis een voordeelurenkaart en twee dagen vrij reizen krijgen.

Algemene campagne

Navraag van het digitale universiteitsblad DUB bij de NS leert dat in 2010 maar een kleine dertigduizend afgestudeerden en studiestakers gebruik maakten van het aanbod. De NS kan niet over de adressen van voormalige studenten beschikken en overweegt een algemene campagne om hun op het voordeel te wijzen.

Overigens wordt de voordeelurenkaart-oude-stijl waarschijnlijk omgezet in een ‘dal-voordeelkaart’. De korting geldt dan ook niet meer in de avondspits tussen 16.00 en 18.30 uur. [HC/HOP]