ASH-studenten gooien de heupen los

Soepel

Om klokslag 13.30 uur sijpelen de Caribische klanken vanuit het Atrium naar de rest van het schoolgebouw aan de Onderwijsboulevard. Een instructeur gooit er op een podium enkele soepele dansbewegingen uit. Aan de toekijkende studenten de taak om de pasjes zo weinig houterig mogelijk na te doen. Vooral de vrouwen slagen met vlag en wimpel, de meeste mannen zijn al weggeslopen.

In Xplora drukken studenten nieuwsgierig hun gezicht tegen de ramen die uitkijken op het Atrium. Verscheidene toeschouwers toveren een smartphone tevoorschijn om de dansende massa te vereeuwigen.

Groepsdruk

Net als vorig jaar worden de studenten in een uur tijd klaargestoomd voor een flashmob. Het vormt le grande finale van de Bijzondere Leer Activiteit, een themadag die ASH vier keer per jaar organiseert. In de herfsteditie van dit jaar worden de studenten tijdens workshops en colleges bijgepraat op het gebied van groepsdruk.

Groepsdruk is ook het toverwoord van de flashmob. ‘Als je een enorme groep mensen ziet dansen, ben je door de groepsdruk geneigd om mee te doen’, legt docente Marjolein Beugels uit. Dat is althans het idee achter het dansfenomeen. In Xplora laat niemand zich door de massale danspartij verleiden tot een soepele dansbeweging. Wel tot een dikke grijns. [CT]