Basisschool adopteert ouderen

Het project ‘Oud ontmoet Jong’ is in opdracht van zorgorganisatie Careyn uitgevoerd door tweedejaarsstudenten Gezondheidszorgtechnologie in Tilburg. Vandaag vindt de eerste test plaats bij basisschool Sint Joseph in Breda.

Sinterklaas

‘Waar het op neerkomt is dat we oudere mensen die niet makkelijk de deur uitgaan in contact brengen met leerlingen van de basisschool. De ouderen vertellen de kinderen verhalen over vroeger bijvoorbeeld over de Tweede Wereldoorlog of hoe zij Sinterklaas vierden. Ook zijn er ouderen die graag voorlezen of iets willen vertellen over het beroep dat zij jarenlang hebben uitgeoefend’, legt student Jeroen Huijbregts uit.

De Tilburgse Avansstudenten hebben de ouderen geselecteerd en contact gezocht met diverse basisscholen. ‘Eigenlijk hebben we alleen de software extern laten maken’, zegt Huijbregts.

Beeldscherm

Het contact tussen de ouderen en de schoolklas komt tot stand via het smartboard in de klas. ‘Via een link maakt die contact met het Pal 4-beeldscherm dat de ouderen al in hun kamer hebben staan. Dit is alleen maar een uitbreiding van de functies van dat beeldscherm.’

De bedoeling is dat basisscholen en ouderen met enige regelmaat contact met elkaar zullen hebben. ‘Op die manier haal je ouderen uit een sociaal isolement en horen kinderen hoe het vroeger was.’ [AR]