Eigen risico? Wat is dat?

De onwetendheid over het eigen risico komt vooral doordat ongeveer de helft (45 procent) van de studenten de zorgpremie niet zelf betaalt, maar het door de ouders laat regelen. Toch weet ook 20 procent van de studenten die zelf hun verzekering betalen niet dat het eigen risico een deel van de zorgkosten is die je via de basisverzekering eerst zelf moet betalen.

Prijs niet bepalend

Bij het kiezen van een verzekering is de prijs verrassend genoeg niet allesbepalend. De grootste groep studenten (32 procent) vindt het belangrijker dat een zorgverzekering een uitgebreide dekking heeft. 28 procent van de studenten heeft het liefst een zo’n laag mogelijke premie. Daarnaast kijkt 19 procent waar de ouders zijn verzekerd en kiest 9 procent van de studenten voor de zorgverzekeraar waar ze al verzekerd zijn.

Onder studenten die zelf hun zorgpremie betalen zijn CZ (14 procent), FBTO (10 procent), Univé Zekur (10 procent) en Anderzorg (8 procent) de populairste zorgverzekeraars. Studenten kiezen hierbij vaker voor een zorgverzekeraar die een speciale studentenzorgverzekering of studentenpakket aanbiedt. [CT]