University colleges fors duurder

Het Utrechtse university college wil zijn eerstejaars vanaf september 2012 twee maal zoveel collegegeld laten betalen, meldt digitaal Universiteitsblad DUB. Nu betalen ze het wettelijke collegegeld van 1.713 euro en nog eens 1.100 euro voor een beurzenprogramma voor internationale studenten.

Middelburg

Ook andere university colleges willen hun collegegeld sterk verhogen, meldt DUB. De Roosevelt Academy in Middelburg zou als enige onder de 3.000 euro blijven.

Of de opleidingen hun collegegeld daadwerkelijk mogen verhogen hangt af van onderwijskeurmeester NVAO. Die zal de minister straks adviseren of een opleiding het ‘bijzondere kenmerk kleinschalig en intensief onderwijs’ verdient. De criteria waarmee de NVAO de aanvragen zal beoordelen moeten nog worden goedgekeurd door parlement en senaat. [HC/HOP]