Zijlstra ligt niet wakker van dagvaarding

'Het parlement heeft ingestemd met de maatregel', laat hij via zijn woordvoerder weten. 'In de dagvaarding hebben we geen argumenten aangetroffen die niet ook bij de parlementaire behandeling zijn meegewogen. We wachten de procedure dus met vertrouwen af.'

Discriminatie langstudeerders

In april schreef advocatenkantoor Stibbe een rapport over de juridische problemen van het verhoogde collegegeld voor langstudeerders. De wet zou bijvoorbeeld het rechtszekerheidsbeginsel schenden en langstudeerders discrimineren. Ook zouden internationale verdragen geschonden worden. Studentenorganisaties ISO, LSVb en LKvV hadden om het rapport gevraagd.

Zijlstra heeft toen meteen geprobeerd de argumenten te weerleggen. Het rechtszekerheidsbeginsel moet volgens hem worden afgewogen tegen de urgentie van de maatregel. Van discriminatie is geen sprake, omdat mensen hun studieduur grotendeels zelf in de hand hebben. Ook zou Stibbe de internationale verdragen verkeerd interpreteren. Zo ging hij alle argumenten langs.

Rechtbank

Naar verwachting zullen al deze argumenten in de rechtbank opnieuw de revue passeren. Dan zal de rechter moeten uitmaken wie er gelijk heeft. De studenten hopen de rechtszaak nog voor september 2012 te kunnen afronden, omdat het verhoogde collegegeld voor langstudeerders vanaf volgend studiejaar in rekening wordt gebracht.

De maatregel houdt in dat studenten 3.000 euro extra collegegeld moeten betalen, als ze langer dan een jaar zijn uitgelopen in hun bachelor- of masteropleiding. De studenten wijzen erop dat dit bedrag al bij de invoering van de maatregel wordt verhoogd tot 3.063 euro. [BB/HOP]