Duurzaamheid is niet vaag

Sinds vorig jaar september leidt Abbink Spaink het lectoraat Finance and Sustainability op Avans. Zijn lectorale rede vormt de officiële start van dit lectoraat, waarin een verband wordt gelegd tussen de financiële wereld en duurzaamheid.

Kiloknallers en imagoschade

Volgens Abbink Spaink is het belangrijk voor ondernemers om ook te kijken naar duurzaamheid en ethiek. ‘De huidige financiële modellen kijken niet naar milieu-effecten’, vertelt hij. ‘Maar wat je in de financiële wereld doet, heeft ook gevolgen voor de reële wereld. Een voorbeeld zijn de kiloknallers. Die kunnen je reputatie naar de knoppen helpen.’ Wat dus in de financiële wereld een goed idee lijkt omdat het bijvoorbeeld goedkoop is, kan in de praktijk leiden tot reputatieverlies en imagoschade.

Plantaardige sieraden

Op dezelfde middag laten studenten van de technische en financiële opleidingen voorbeelden zien van duurzame innovaties. Ook tonen zij de financiële kanten hiervan. Ze hebben bijvoorbeeld kunststof gemaakt uit planten. Hiervan kunnen sieraden, kleurstoffen en andere dingen gemaakt worden. Dit wordt gedaan zonder al te veel chemische toevoegingen, waardoor het biologisch afbreekbaar is.

Lachen met Fokke en Sukke

De lectorale rede wordt omlijst met een Cursus Humor van Bastiaan Geleijnse en Rob Urgert. Geleijnse is de medebedenker van de strips van Fokke en Sukke, Urgert is bekend van humoristische tv-programma’s als Onder de Tram en Tussen de Oren. In de cursus proberen de mannen het publiek de kunst van het grapjes maken bij te brengen.

De middag begint om 14.45 uur in het Atrium van Avans Hogeschool in Den Bosch. Kijk voor meer informatie over de lectorale rede op de webpagina van het lectoraat. Hier kun je je ook aanmelden. [MvdB]