Wel of niet naar Brazilie?

De challenge (beter presterende en gemotiveerde)-studenten voeren het onderzoek uit in opdracht van de Provincie Noord-Brabant, die gaat in de herfst van 2012 namelijk een handelsmissie organiseren naar Brazilië.

Inventarisatie

De Provincie heeft de studenten gevraagd te inventariseren of er voldoende belangstelling is vanuit het onderwijs en het bedrijfsleven in de provincie om deze handelsmissie tot een succes te brengen.

Brazilië is één van de zogenoemde BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China). Het Centraal Planbureau verwacht dat de BRIC-landen op korte termijn belangrijker worden voor de Nederlandse handel.

‘We gaan de handelsmissie voorbereiden’, zegt Luuk Kienhorst, projectleider en student International Business and Management Studies (IBMS). ‘We zijn nu bezig om via interviews te achterhalen of Brabantse bedrijven bereid zijn om te internationaliseren en of daar middelen voor zijn. Uiteindelijk zullen we onze opdrachtgevers een advies uitbrengen om te gaan of niet.’

Kans

De studenten presenteren begin januari het onderzoek aan de Provincie. Academiedirecteur Nies Rijnders ziet deze opdracht als een mooie kans voor de academie en Avans om te werken aan de doelstellingen van het meerjarenbeleid: regionale verankering, internationalisering en eigentijds onderwijs.

‘Een samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en de scholengemeenschap die Avans de mogelijkheid geeft om een onderwijsprogramma aan te bieden waarbij studenten iets extra’s kunnen doen. Dit is een kans voor de challenge-studenten’, aldus Rijnders. Zo ziet Kienhorst dit ook: ‘Het geeft een extra dimensie aan mijn studie. Daarnaast is het natuurlijk een pluspunt voor op mijn cv.’ [SD]