Avans200 haalt de pers

Journalisten van onder andere het Brabants Dagblad, ScienceGuide en Dichtbij.nl waren op het persmoment in de Bestuurskamer in Den Bosch afgekomen. Met de schilderijen van belangrijke historische momenten op de achtergrond vertelde Rüpp over de geschiedenis van 200 jaar hoger onderwijs in Noord-Brabant en hoe het in 1812 allemaal begon met een kleine tekenschool in Den Bosch.

Rent-a-talent

Vanaf 15 maart gaat het grootscheepse project ‘Rent-a-talent’ van start. Avansmedewerkers en -studenten worden het komende jaar gestimuleerd allerhande vrijwilligerswerk te doen en zich in te zetten voor goede doelen. Talent en kennis worden aangeboden aan regionale bedrijven en organisaties.

Rüpp: ‘Denk bijvoorbeeld aan mensen inzetten bij de Special Olympics, begin juni in Den Bosch. Maatschappelijke betrokkenheid staat bij Avans hoog in het vaandel. Studeren is méér dan alleen een beroep leren.’

Erelectoraat

De jubileumweek in oktober kwam natuurlijk ook ter sprake. Rüpp onthulde dat die maandag 1 oktober, de dag dat AKV|St. Joost centraal staat, er een Avans-erelector wordt benoemd. ‘Ik kan nog niet zeggen wie dat is, maar deze persoon heeft toegezegd. Het is een Brabantse beeldend kunstenaar met allure, die zijn sporen nationaal en internationaal heeft verdiend’, aldus de bestuursvoorzitter.

Verder vertelde Rüpp dat de Avansbrede tweedaagse conferentie op 3 en 4 oktober volgens het ‘TED-principe’ zal worden ingevuld. ‘Dus snelle sprekers, van binnen en buiten, met korte inspirerende presentaties.'

Op vrijdag 5 oktober, het eindpunt van ‘Rent-a-talent’, wordt afgesloten met een Avans ‘aan-de-slag-dag’, waarop medewerkers en studenten vrijwilligerswerk gaan doen. Het belangrijkste goede doel van Avans200 waar geld voor wordt ingezameld is Villa Pardoes.

Nazaat Napoleon

De tekenschool in 1812 was een keizerlijke, en wel van de Franse keizer Napoleon Bonaparte. ‘Wordt daar nog iets mee gedaan?’, vroeg de journalist van ScienceGuide. ‘Met Frankrijk of Napoleon, bijvoorbeeld een nazaat vragen om te komen?’ Rüpp: ‘Er is inderdaad nog een nazaat van Napoleon in leven, die woont in Zuid-Frankrijk. We hebben hem in het vizier, maar we zijn nog even voorzichtig met hem uitnodigen, omdat dit natuurlijk nog wel gevoelig kan liggen.’ [LJ]

Meer over Avans200 lees je in het speciale dossier .