Designstoel bedacht in wegrestaurant

Stefan de Beer zit nu in zijn afstudeerjaar, Willem Kuipers studeerde vorig jaar juni al af. Samen met twee andere ontwerpers zijn ze genomineerd voor de prijs. De opdracht was om een eigen ontwerp toe te passen op de More or Less Chair van succesvol industrieel ontwerper Maarten Baas. Hij ontwierp deze stoel voor het designlabel NgispeN.

Kritische tentoonstelling

De ontwerpwedstrijd wordt georganiseerd door het Nederlands Architectuurinstituut (NAi) in Rotterdam en meubelfabrikant Gispen. De opdracht is gekoppeld aan de tentoonstelling dwarsdesign in het NAi. Deze tentoonstelling laat werken zien van Nederlandse en Chinese kunstenaars die kritisch zijn en gevoelige onderwerpen niet uit de weg gaan. Zo is er bijvoorbeeld werk van de Chinese kunstenaar Ai Weiwei te zien.

More to Less

De Beer en Kuipers zijn op dit moment hun ontwerp aan het uitwerken op een echte More or Less Chair van Maarten Baas. ‘We hebben de stoel toegezonden gekregen’, vertelt De Beer. ‘Hij kwam in een gigantische doos naar ons toe.’ Hun ontwerp heet More to Less, en bestaat uit een metalen frame met kunststof kussens er op. ‘De kussens op de stoel staan voor het vette, dus de more-kant. Die kussens kunnen er af en dan heb je de less-kant: een dun metalen frame.’

De Beer schat hun kansen op de eerste prijs positief in. ‘Ik denk wel dat we kans maken. Ons ontwerp sluit goed aan bij de tentoonstelling. Bij de andere ontwerpen zie ik het kritische gedeelte minder.’ De more-kant van het ontwerp staat voor de overmatige consumptie van de maatschappij. De less-kant is waar we volgens De Beer en Kuipers naartoe moeten vanwege de crisis.

Werken tot sluitingstijd

Erg veel tijd om hun ontwerp te maken, hadden de jongens niet. Pas zes dagen voordat de ontwerpen ingeleverd moesten worden, hoorden ze van de wedstrijd. ‘Overdag werken wij en Willem woont 80 kilometer bij mij vandaan’, vertelt De Beer. ‘Daarom hebben we ’s avonds steeds midden tussen onze woonplaatsen in afgesproken, in een wegrestaurant bij Den Bosch. Daar hebben we zitten werken totdat we tegen sluitingstijd uit het restaurant geschopt werden.’

De stoel moet uiterlijk maandag 9 januari ingeleverd worden bij het NAi. Op 12 januari wordt bekend gemaakt welk ontwerp gewonnen heeft en vanaf dan worden de ontwerpen ook tentoongesteld. [MvdB]