Docent schrijft boek over opmerkelijk recht

Ron Ritzen is docent aan de Juridische Hogeschool Avans-Fontys (JHS), maar naast het lesgeven is hij een actief schrijver. Hij publiceerde al zes boeken en schreef als freelancer over wetenschap en filosofie in bladen als Elsevier, Intermediair en Trouw.

Staand plassen

Opmerkelijk recht gaat over opvallende en opmerkelijke wetten, voorvallen en regels die zoal voorkomen in het (internationale) recht. ‘Zo is het in Engeland verboden om in het parlement te sterven. In de VS werd een zesjarig jongetje geschorst omdat hij een plastic campingbestekje bij zich had. In Duitsland bepaalde de rechter onlangs dat een man thuis staande mag plassen’, aldus het persbericht.

Co-auteur van het boek is Yolanda Steijns, verbonden aan het HJO (Hoger Juridisch Onderwijs) van de Hogeschool Zuyd. Afgelopen zomer schreef Ritzen samen met JHS-collega Willem-Jan van Gendt het kritische boekje De kwaliteit van het hbo, reconstructie van een media-hype, over de onrust in het hbo sinds de affaire Inholland.

Het boek Opmerkelijk recht kan voor 19,95 euro besteld worden via de website unibook.com. [LJ]