Een armband van zetmeel

Projectgroepen deden het afgelopen half jaar onderzoek naar duurzame ontwikkelingen op dit gebied. Een zeer actueel onderwerp want biopolymeren vervangen stoffen die gemaakt zijn van olie, een grondstof die uiteindelijk op gaat raken. De minorstudenten hebben opdrachten en onderzoeken uitgevoerd naar innovatieve toepassingen van biopolymeren, voor bedrijven als Oerlemans Plastics, Millvision, Synbra, Nuplex, Rodenburg-Rubia en Desch Plantpak.

Van suikerbiet tot papier

Chemische technologiestudenten deden voor Millvision bijvoorbeeld onderzoek naar het gebruik van restmaterialen van landbouwproducten in Brabant. ‘Het afval van bijvoorbeeld aardappels wordt nu rechtstreeks gebruikt als veevoer, we hebben onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om de vezels uit het afval in bijvoorbeeld papier te verwerken’, legt Sander van Calker uit. Ook keken de studenten daarbij naar de beste techniek om de vezels eruit te halen. Conclusie: het restmateriaal is – afhankelijk van het verwerkingsproces – uitermate geschikt om te verwerken in papier.

Duurzame sieraden

Van zetmeel en polymelkzuur een armband maken. Dat kan, bewijst het gloednieuwe bedrijf eYeXD. Studenten Jordy van Dijk, Anouk Fase en Shireen Albus hebben onder leiding van docent Aart van den Dool een nieuw bedrijf opgestart. In samenwerking met Starterslift en designers produceert eYeXD duurzame armbanden. ‘En om het af te maken is het sieraad voorzien van een duurzame, natuurlijke kleurstof: het oog wil natuurlijk ook wat', vertelt Van den Dool enthousiast.

Winnaar

Margot Deelen, Bart Bastiaansen en Arjan Bril deden onderzoek in opdracht van Imperial Ventures. Het doel was om een biopolymeerformulering te ontwikkelen die ook voldoende stevig is voor het product, een bioafbreekbare verpakking voor bloembollen. De studenten onder begeleiding van docent Nathalie Marquez Luzardo kwamen met een nieuw, stevig, duurzaam verpakkingsmateriaal dat met bol en al de grond in kan.

Zowel de pitch-presentatie van de studenten als het extra product: een mini commercial, werden samen als beste beoordeeld. De kansen voor dit product om commercieel ontwikkeld te worden met een lancering op de Floriade 2012 neemt daarmee toe. Een extra motivatie voor de jury om deze projectgroep tot winnaar te maken. [SD]