Geld voor nieuw Afrikaans klaslokaal

Inrichting klaslokaal

ASIS heeft een bedrag van 1.000 euro ingezameld. Het geldbedrag wordt geschonken aan Oxfam Novib's partnerorganisatie AADEC. De organisatie heeft in Mali al talloze schooltjes gebouwd in afgelegen dorpen; dorpen waar vroeger helemaal geen onderwijs was.

De organisatie repareert kapotte schoolgebouwen en ze zorgt dat de weg naar de school begaanbaar is. Het door ASIS geschonken bedrag wordt gebruikt voor de complete inrichting van een klaslokaal in Mali gefinancierd: boeken, schrijf- en tekenmaterialen, lesmateriaal, meubilair en zelfs de opleiding voor de onderwijzer.

Voorlichting

De organisatie is vooral actief in de allerarmste, dunbevolkte gebieden van Mali. Daar zijn geen overheidsscholen gebouwd. AADEC zorgt dat kinderen lessen kunnen volgen en ook voorlichting over gezondheid krijgen. De scholen zijn er ook voor de ouders: zij kunnen er alfabetiseringslessen volgen. Door de grote betrokkenheid van de hele gemeenschap zijn ook de leraren zeer gemotiveerd. AADEC traint dorpsbewoners in schoolmanagement en volgt hun functioneren. [SD]