Genomineerden Innovatieprijs bekend

In afwijking met het verleden worden er dit jaar twee innovatieprijzen uitgereikt. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen innovaties die ontwikkeld zijn binnen een academie of dienst en innovaties die academie- of dienstoverstijgend zijn en al dan niet in samenwerking met organisaties buiten Avans Hogeschool tot stand gekomen zijn.

In totaal waren er dertig inzendingen voor de Innovatieprijs, daarvan staan er nu zes op de shortlist, drie in elke categorie. Van deze zes innovaties zal een korte film gemaakt worden. Na vertoning van de film en een korte presentatie worden op 12 april de twee winnaars van de Innovatieprijs bekend gemaakt.

En de genomineerden zijn in de categorie innovaties ontwikkeld binnen een academie of dienst:

Game over kinderen met schrijfproblemen
Ad van Tuijl (Academie voor Gezondheidszorg)
'Juf in a Box' is een game voor Pabo leerkrachten en -studenten, kinderfysiotherapeuten en studenten kinderfysiotherapie. Het leert de inzet van Neuromotor Task Training (NTT) schrijfmethodiek in Nederlands, Duits en Engels. Deze methodiek wordt gebruikt voor de behandeling van kinderen met schrijfproblemen.

Kritisch en creatief denken in Kenniskring
Yvonne Koert (Academie voor Marketing)
In de Kenniskring leren studenten hoe ze hun kritische en creatieve denkvaardigheden kunnen aanscherpen en combineren.

Screencasting als lesmateriaal
Nathalie van der Wal, (Academie voor Bouw & Infra)
Voor onder andere wiskunde en het vak AutoCAD is het studiemateriaal versterkt door het maken van screencasts. Deze screencasts bevatten zowel theorie als uitgewerkte voorbeelden.

In de categorie innovaties die academie- of dienstoverstijgend zijn:

Virtualiseren in Avans
(Alle technisch en ICT-academies van Avans)
De zes techniek- & ICT-academies tillen het gebruik van ICT en de toepassing van virtualisering binnen de academies naar een hoger plan. Het primaire doel van het project is het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs.

Studenten ondersteunen studenten
(Academie voor Sociale Studies Breda, Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu)
Studenten van Sociale Studies ondersteunen ATGM-studenten met een stoornis in het autistisch spectrum. De ATGM-studenten hebben hierdoor betere kansen om de opleiding met goed gevolg te doorlopen. De studenten Sociale Studies doen ervaring op in het begeleiden.

Professionaliseren@Avans
(Diensteenheid Personeel & Organisatie)
Door het ontwikkelen en aanbieden van opleidingen, trainingen en workshops draagt Professionaliseren@Avans bij aan de professionalisering van de medewerkers en aan het behouden en verbeteren van de kwaliteit van Avans Hogeschool. [AR]