Hoe neem je een bedrijf over?

Het symposium, gehouden op 27 januari, wordt georganiseerd vanuit het lectoraat Innovatief Ondernemen. Dit lectoraat heeft een lespakket ontwikkeld dat studenten en hun ouders op weg moet helpen bij het overdragen en het overnemen van een familiebedrijf. ‘Het is een compleet pakket, er zit zelfs een overnameplan in’, vertelt Jos Paulusse, de projectcoördinator.

Van Bommel

Volgens Paulusse komt het vaak voor dat goedlopende bedrijven sluiten, omdat niemand ze wil overnemen. Door lesmateriaal te ontwikkelen rondom de overdracht, moet hier verandering in komen.

Op het symposium wordt dit lesmateriaal gepresenteerd. Daarnaast komt Floris van Bommel vertellen hoe hij de bekende Van Bommel schoenenfabriek heeft overgenomen, en delen vier pas afgestudeerde studenten hun ervaringen rondom het overnemen van een bedrijf.

Loslaten

Paulusse vertelt dat bedrijfsovername niet altijd soepel verloopt. ‘Het grootste probleem is dat ouders de tent niet kunnen loslaten. Sommige ouders lopen iedere dag nog rond in het bedrijf. Zij moeten juist hun zaak loslaten en degene die het overneemt moet een visie op de toekomst hebben. Je moet innoveren en vernieuwen.’

Jheronimus Bosch

Aan het eind van de middag is er een rondleiding door het Jheronimus Bosch Art Center. Dan is er voor studenten ook volop gelegenheid om te praten met de aanwezige ondernemers. ‘Je kunt ook buiten de familie zoeken naar mensen die het bedrijf willen overnemen’, legt Paulusse het nut van die contacten uit.

Alle aanwezigen krijgen het lespakket mee naar huis. Dit omvat een DVD, een informatief stripboek over het bedrijf van Van Bommel en een studiegids. Het is de bedoeling dat Avans dit lespakket ook op gaat nemen in het onderwijsprogramma.

Aanmelden

Het symposium wordt gehouden op vrijdag 27 januari in het Jheronimus Bosch Art Center. Het begint om 14.00 uur en duurt tot ongeveer 17.00 uur. Je kunt je aanmelden door een mailtje te sturen naar Tamara van Opstal: taej.vanopstal@avans.nl. Kijk voor meer informatie over het symposium op de site van het Avans Ondernemerscentrum. [MvdB]