NHTV niet bang voor Avans

Op de vraag in BN DeStem van zaterdag of het slechts een kwestie van tijd is voordat Avans de kleinere Brabantse hogescholen opslokt,  antwoordde Rüpp:  ‘Dat is niet zo'n gekke gedachte.’

Uiterwijk is het daar niet mee eens, zo laat hij vandaag weten in de krant . Het is een idee dat helemaal niet in deze tijd past.

Schaalvergroting

Lang was schaalvergroting een trend in onderwijsland. Hogescholen fuseerden tot grote onderwijskolossen als InHolland en de Hogeschool Utrecht. ‘Inmiddels wordt die schaalvergroting gezien als één van de belangrijkste oorzaken van het huidige minder positieve imago van de kwaliteit van het onderwijs op enkele van die grote hogescholen.’ Kwaliteit is veel beter te waarborgen op wat kleinere, slagvaardiger hogescholen, denkt Uiterwijk. Scholen zoals de NHTV.

Rüpp heeft laten weten dat hij zijn opmerking over de kleine instellingen heeft gemaakt in de context van de ontstaansgeschiedenis van Avans. Een voornemen voor een fusie met welke instelling dan ook is absoluut niet aan de orde. [AR]