‘Het idee is dat de studenten een week lang vrij mogen werken’, vertelt Peter van den Hurk, CMD-docent in Den Bosch. Daar zijn in de CMD-hal eerste- en tweedejaarsstudenten een week lang helemaal losgegaan op dertien verschillende opdrachten.
Samenwerken
Doel van de Freespace-week is dat de studenten in korte tijd intensief samenwerken met anderen. Van den Hurk: ‘Doordat eerstejaars en tweedejaars door elkaar zitten in groepen werk je ook met vreemden en bovendien met mensen van een ander niveau, die al een stuk verder zijn in de opleiding, of juist minder ver. Dat is een uitdaging.’
De opdrachten verschillen enorm. Van den Hurk: ‘Iets simpels: één groep studenten kreeg houtskool en een paar grote witte vellen papier. Meer niet, ga maar tekenen. Het idee was met veertien man overeenstemming te bereiken en een mooi consistent totaalbeeld te creëren.’
Koekjesfestijn
Maar er waren ook een stuk complexere opdrachten. De groep van eerstejaarsstudent Michelle van der Velden moest in één week een band oprichten, een liedje schrijven, een videoclip daarbij maken en dan het geheel ook nog promoten. Het werd The Faceband. Met een speciaal bandlogo, een gelikte Facebook-pagina, flyers en een slimme interactieve oproep om zelf een verhaal in te sturen voor een clip, lijkt de opdracht aardig geslaagd.
Vrijdag was de eindpresentatie van alle Freespace-projecten. ‘Beoordelen is lastig’, geeft docent Van den Hurk toe. ‘Hoe beoordeel je een tekening? CMD is geen kunstacademie. Dus we letten op zaken als: is er goed samengewerkt? Waren de studenten fanatiek? Die groep met die houtskooltekening is bijvoorbeeld na één dag helemaal opnieuw begonnen, omdat ze niet tevreden waren met welke kant het opging. Dat vind ik sterk.’ [LJ]
Punt. Of had jij nog wat?