Plantaardige processen kern van nieuw Expertisecentrum

Gisteren werd bij Avans in Tilburg een overeenkomst getekend tussen de hogeschool, Rubia Natural Colours en Royal Cosun . Dat zijn twee vooraanstaande biobased bedrijven die samen met Avans het initiatief genomen hebben om twee nieuwe lectoraten in te stellen. Dorien Derksen en Johan Raap zijn begin 2012 aangesteld als lector. Zij gaan onderzoeksprojecten opzetten rondom respectievelijk biobased products en biobased energy.

Materialen en reststromen

Derksen, lector Biobased Products, zal zich vooral bezighouden met het ontwikkelen van materialen via biobased processen, waarbij biopolymeren een belangrijke rol spelen. Raap, lector Biobased Energy, zal de initiatieven op energiegebied oppakken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het efficiënt winnen van energie uit verschillende reststromen.

Tijdens de bijeenkomst werd nog even stilgestaan bij het traject dat vooral getrokken is door Paul van Hal, directeur van de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu. Bestuursvoorzitter Paul Rüpp benadrukte nog maar eens dat biobased één van de speerpunten van Avans wordt.

Major

Avans gaat vanaf september 2012 binnen een aantal opleidingen biobased kennis inbouwen. Onder de naam ‘Biobased TeCh’ wordt daarnaast gestart met een nieuwe major op het snijvlak van chemie, biologie, procestechnologie en bedrijfskunde. Deze nieuwe opleidingsvariant is bedoeld voor studenten die een brede studie willen volgen die inspeelt op de actuele ontwikkelingen op het gebied van biobased economy in de maatschappij. [AR]

Zie ook de eerder verschenen artikelen:

Kijken naar mogelijkheden biobased 27-01-2011

Geen bijdrage voor expertisecentrum Avans 27-01-2011