Student AKV St. Joost op cover VPRO Gids

Geldvlinders

De student van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost vouwde van briefjes geld papieren vlinders en fotografeerde het geheel voor haar ontwerp. Zoals een echte verzamelaar dat doet, zijn de vlinders vastgepind, met in sierlijke letters de Latijnse naam erbij: Lepidoptera Magna Pecunia (vrij vertaald: de grote geldvlinder, red.).

Elk jaar geeft de VPRO ontwerpers van buiten de redactie de kans om de cover van het eerste nummer van het jaar te maken. Deze Cover 1 Ontwerpwedstrijd werd voor de negende keer gehouden. Het thema voor 2012 was ‘sparen’, wat vele inzendingen opleverde met euromuntjes, spaarlampen of spaarvarkens erin. Maar ook het milieu (dat gespaard moet worden) en het verzamelen (sparen) van curiosa kwamen aan bod.

Als een blok

Ruim 350 ontwerpen moest de driekoppige jury van de VPRO-redactie beoordelen. De geldvlinders van Silvie Buenen maakten uiteindelijk de meeste indruk. De jury viel naar eigen zeggen als een blok voor de ‘poëtische uitstraling’ van haar cover: ‘Van het slijk der aarde maakte ze kwetsbare insecten, bewaarexemplaren, zorgvuldig vastgespeld voor later. Een ijzersterk concept, dat op liefdevolle en ambachtelijke wijze de perfecte vorm kreeg. Dit geld geef je nooit meer weg’, aldus het lovende juryrapport. [LJ]