Student levert 18 euro per maand in

Stijgende prijzen, belastingmaatregelen en hogere verzekeringspremies zorgen ervoor dat Nederlanders dit jaar minder te besteden hebben dan in 2011, zegt het Nibud, instituut voor budgetvoorlichting. Voor honderd soorten huishoudens, van tweeverdieners zonder kinderen tot alleenstaande bijstandsmoeders, heeft het Nibud berekend hoeveel ze erop achteruitgaan.

216 euro per jaar

Ook de student met basisbeurs en een bijbaan van 5.000 euro per jaar staat ertussen. Die verliest 2,4 procent aan koopkracht, oftewel 18 euro per maand. Dat is 216 euro per jaar. Ter vergelijking: de basisbeurs voor uitwonenden is maar 50 euro hoger dan dat, namelijk 266 euro per maand.

Masterstudenten die in september hun basisbeurs verliezen, gaan er veel sterker in koopkracht op achteruit, maar naar zulke veranderingen heeft het Nibud niet gekeken. [BB/HOP]