Studiebeurs en ov-kaart onder vuur

Het AD baseert zich op bronnen in Den Haag. Volgens hen denkt het kabinet aan de invoering van een sociaal leenstelsel. Volgens de krant levert het afschaffen van de basisbeurs zo'n 800 miljoen euro op.

OV-kaart

Er wordt ook gedacht aan het opheffen van de ov-kaart. Het stoppen van gratis vervoer voor studenten zou zo'n 200 miljoen euro kunnen opleveren.

Tijdens de verkiezingen gingen er al stemmen op in de VVD om studenten meer te laten betalen. Deze gedachte werd gesteund door de oppositiepartijen PvdA, GroenLinks en D66. CDA en de PVV waren echter tegen.

Verbeteren onderwijs

D66-Kamerlid Boris van de Ham laat aan NU.nl weten nog steeds voor een sociaal leenstelsel te zijn, maar alleen wanneer het geld dat daardoor wordt uitgespaard in verbetering van de kwaliteit van het onderwijs wordt gestoken. ‘Waar dit over gaat is een zoveelste platte bezuiniging van het kabinet’, aldus Van der Ham. ‘Dat is voor ons onacceptabel.’ [AR]