Collegegeld vrij besturen: de keus is aan de instellingen

Studenten die zich een jaar fulltime inzetten voor hun vereniging, de medezeggenschap of bijvoorbeeld topsport en intussen geen onderwijs volgen, kunnen zich uitschrijven bij hun hogeschool of universiteit. Door een contract met hun instelling te sluiten dat ze na het jaar hun studie als gepland zullen hervatten, behouden ze het recht op een bestuursbeurs uit het profileringsfonds van hun instelling en op studentenhuisvesting.

Amendement

Kamerleden Anne-Wil Lucas (VVD) en Boris van der Ham (D66) kondigden het plan voor 'collegegeldvrij besturen' al eerder aan, maar staatssecretaris Zijlstra was niet enthousiast. De twee kondigden aan door te zetten en hebben nu een amendement ingediend bij de Tweede Kamer om het alsnog wettelijk te regelen tijdens de behandeling van het wetsvoorstel 'studeren is investeren'. Vorig jaar bleek al dat een Kamermeerderheid achter het plan staat.

Of elke Nederlandse student in de toekomst van de regeling kan profiteren is nog niet duidelijk. Universiteiten en hogescholen mogen zelf bepalen óf ze de regeling gaan invoeren en welke functies ervoor in aanmerking komen. "Als universiteiten een bloeiend studentenleven belangrijk vinden, gaan ze hier volop gebruik van maken", stellen Lucas en Van der Ham in een persbericht.

Ontmoedigend

Sinds de invoering van de langstudeerboete mogen studenten nog maar één jaar uitlopen voor ze 3.000 euro extra collegegeld moeten betalen. Een bestuursjaar telt nu gewoon mee voor de studieduur en dat werkt ontmoedigend, vinden VVD en D66. Studentenorganisaties ISO en LKvV beamen dat, maar zijn teleurgesteld dat de regeling niet voorziet in een lening bij DUO. Ze roepen D66 en de VVD op daar nog eens naar te kijken, omdat een beurs uit het profileringsfonds vaak niet toereikend is om te voorzien in de kosten voor levensonderhoud. [MdV/HOP]