Eerste prijs: 1.000 euro en een baan

De award wordt dit jaar voor de derde keer uitgereikt. De prijs is in het leven geroepen om innovatie in bestaande bouw te stimuleren. Het thema van dit jaar is ‘kringloopdenken’. Niet geheel toevallig wordt de winnaar gekozen op de openingsdag van de Renovatiebeurs, een vakbeurs rondom renovatie.

Witte Dame

Een jury heeft dertien projectgroepen genomineerd voor de prijs, waaronder drie met Avansstudenten erin.

Dik Klomp, Wouter de Jong en Thomas Meulenbroeks, alledrie vierdejaarsstudenten Bouwtechnische Bedrijfskunde (BTB) in Tilburg, hebben zich gericht op een mogelijke bouwlaag onder de bestaande bouw van de Witte Dame in Eindhoven. In het ontwerp is rekening gehouden met hindernissen die aanwezig zijn in de bestaande binnenstedelijke bouw.

Tweedejaarsstudent BTB Wesley Tegelaers werkte samen met een BTB-student van de Hogeschool Zuyd, Jeroen in den Kleef. Samen bedachten zij een kringloopidee om van een klooster een woonzorgcomplex te maken: een WoZoCo-klooster.

De projectgroep van de vierdejaarsstudenten Bouwkunde Kevin van Moll, Maurice Krols, Bjorn van Overveld en Jelle Scheenstra verdiepte zich in de problematiek rondom naoorlogse portiekflats.

Prijzengeld

Het beste project ontvangt 1.000 euro en een publicatie in een vakblad. Bovendien krijgen de leden van de groep een jaarcontract aangeboden bij detacheringsbureau Trivoor, die speciaal voor de bouw- en infrasector werkt. Voor de tweede plaats is er een geldprijs van 500 euro en publicatie in een vakblad. De derde prijs krijgt alleen de publicatie in een vakblad.

De Renovatiebeurs vindt van dinsdag 6 tot en met donderdag 8 maart plaats in de Brabanthallen in Den Bosch. Alle dertien ontwerpen worden tijdens deze beurs voor het publiek tentoongesteld. [LJ]