In eigen land blijven anders geen beurs

De Hongaarse overheid wil alleen nog investeren in studenten die na hun afstuderen ten minste twee maal de duur van hun opleiding in Hongarije blijven werken. Daarvoor hebben ze twintig jaar de tijd. Gaan ze liever naar het buitenland, dan moeten ze hun volledige beurs met rente terugbetalen. Studenten moeten een contract tekenen waarin deze afspraken worden vastgelegd. In december nam het Hongaarse parlement een wet aan die dit mogelijk maakt.

Europese Commissie

De Europese studentenbond ESU trekt nu aan de bel bij de Europese Commissie. Ze wil dat die gaat onderzoeken of de nieuwe Hongaarse onderwijswet in strijd is met het Europese recht.

De Hongaarse regering onder premier Órban heeft al een slechte reputatie bij de Europese leiders. Vorige maand hekelde de Europese Commissie de invoering van een wet die de persvrijheid in gevaar brengt. [MdV/HOP]