Onvoldoendes compenseren is prima

PVV-kamerlid Harm Beertema vindt dat de universiteit de onderwijskwaliteit geweld aandoet en stelde kamervragen. Ook studenten keerden zich tegen de maatregel.

Uitval verminderen

Maar volgens Zijlstra is de instelling juist bezig om de uitval te verminderen en studenten meer bij hun studie te betrekken. ‘Empirisch onderzoek heeft laten zien dat het vooruitzicht een onvoldoende te kunnen compenseren, voor studenten een aanmerkelijke stimulans is om harder te werken’, schrijft hij. Bovendien mag het gewoon van de wet.

De UvA is niet de enige universiteit waar studenten in bepaalde gevallen een vijf kunnen compenseren met een zeven. Dat gebeurt al aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en aan de Universiteit Leiden. [MdV/HOP]