Parijs beste studentenstad

Het Britse rankingbureau QS stelde de ranglijst van ‘Best student cities’ samen. De Verenigde Staten heeft met zes steden de meeste in de top 50 staan, gevolgd door Australië met vijf. Dat land scoort vooral hoog omdat het veel buitenlandse studenten trekt.

Meer dan 250.000 inwoners

De lijst moet wel met een korrel zout worden genomen. Een typische studentenstad als Groningen maakte geen kans op een plekje, omdat alleen steden met meer dan 250.000 inwoners en minimaal twee ‘gerankte’ hogeronderwijsinstellingen in aanmerking kwamen voor de ranglijst. Volgens QS bestaan er wereldwijd 98 van zulke steden. De scores van de beste vijftig zijn nu gepubliceerd.

Criteria voor de lijst waren: het aantal universiteiten en hun plaats in internationale rankings, het aantal (buitenlandse) studenten in een stad en het percentage buitenlandse studenten ten opzichte van het totaal. Ook voor instellingen waarvan werkgevers zeggen dat ze ‘excellente’ studenten afleveren krijgen steden punten. Verder werd gekeken naar de hoogte van het collegegeld, huurprijzen en kosten van levensonderhoud.

Betaalbaarheid

Amsterdam krijgt de minste punten (44) voor betaalbaarheid en de meeste voor ‘quality of living’: 96,5 van de honderd punten. Op dit punt leunt de ranglijst overigens op de resultaten van de ‘Mercer quality of life survey 2011’, waarin maar vijftig steden zijn opgenomen. De studentensteden die niet op die lijst stonden kregen standaard slechts vijftig punten toegekend. Waren zij wel beoordeeld door Mercer, dan zouden Moskou, Shanghai, Santiago en Philadelphia waarschijnlijk hoger zijn geëindigd dan Amsterdam. [MdV/HOP]