Rupp: ‘Studenten moeten te vroeg kiezen’

‘De mensen in Den Haag vergeten dat ze zelf ook meerdere jaren op school hebben gezeten en er jaren over gedaan hebben. Studenten moeten vaak op veel te jonge leeftijd een keuze maken’, zegt Rüpp vandaag in een interview met BredaVandaag.

Hippocampus

Volgens de voorzitter van het College van Bestuur van Avans legt de overheid, met hun vroege selectiesysteem, meer druk bij de hogescholen. De onderwijsinstanties willen boetes voorkomen en proberen zodoende uitval onder studenten te beperken. Avans is daarom begonnen met het Hippocampus-project.

Rüpp: ‘Een onderwijsinstelling heeft een groot maatschappelijk belang. Te vaak worden wij behandeld alsof we een bedrijf zijn. Het vroege selectiesysteem zorgt voor verspilling van talent. Dat proberen wij op te vangen door middel van de Hippocampus, waarin we kijken hoe we sneller kunnen achterhalen wat jongeren willen. Dat is in het voordeel van studenten en voor ons zal dat het rendement verbeteren.’

Lees hier het hele interview op BredaVandaag. [AR]