Studenten kunnen niet meer schrijven

Velen onder hen klagen op internetfora over pijn in handen en armen. De reden volgens bewegingsconsulent Jan Eyskens: ‘Ze weten niet meer hoé ze een pen moeten hanteren. Ze houden die te gespannen vast', legt hij uit aan Het Nieuwsblad .

Strekoefeningen

Studenten knijpen te hard in hun pen en vergeten hun vingers te strekken. ‘Na verloop van tijd kunnen ze ook hun handen niet meer strekken. Ze halen bij het schrijven hun pen niet meer op. Om letters te vormen, zijn ze dan gedwongen om vingers en duimen nog meer te buigen. Met extra belasting tot gevolg', aldus Eyskens.

Jongeren zijn het schrijven verleerd, omdat ze veelal toetsenborden gebruiken. En kattebelletjes – korte berichten, haastig neergepend op een post-it – worden tegenwoordig via de smartphone direct verstuurd. [SD]