538-actie: Heel veel moeite voor 1.000 euro

Het is een indrukwekkend gezicht. In een paar uur tijd is er een volledige radiostudio opgebouwd in het Grand Café. Achter drie microfoons staan rond middernacht de Radio 538-dj’s Martijn Muijs, Kimberly van de Berkt en Daniël Daniël. Een groepje toekijkende studenten tovert de mobiele telefoon tevoorschijn om deze unieke gebeurtenis te vereeuwigen. Veel studenten zijn het overigens niet. De live-uitzending weet een kleine honderd toeschouwers te trekken.

Twee derdejaarsstudenten Communication en Multimedia Design wachten in de gang naast het Grand Café op het moment dat ze live mogen aanschuiven in de uitzending. Op de flyers die Evelien Kruit en Dominique Lankheet overal in de gebouw hebben verspreid staat “Geef mij die knuffel maar.” ‘Mensen kunnen in ruil voor geld een knuffel krijgen van de dj’s’, vertelt Evelien. Want daar draait de hele nacht uiteindelijk om: geld ophalen voor War Child. Even later geeft het tweetal zelf het goede voorbeeld via een group hug met het gezelschap van Radio 538.

Belachelijk

Rond een uur of een klinken de eerste gitaarrifs vanaf de andere kant van de gang. Gelijktijdig met de live radio-uitzending vormt het Atrium namelijk het decor voor de battle of the bands/dj’s. Het vijftal van Indigo Mind staat als eerste act op de planken. Reden voor de aanwezige studenten en medewerkers om de gang over te steken en het Grand Café te verruilen voor het Atrium.

Achterin het Atrium, naast de mobiele bar, deinen Bouwkundestudent Renz Huberts en zijn vrienden voorzichtig mee op de muziek. Hun staantafel is volledig gevuld met plastic glazen bier. ‘Je krijgt belachelijk veel consumptiebonnen voor weinig geld’, waardeert Renz de gunstige prijs van één euro per biertje. Toch vertrekken hij en zijn vrienden een halfuur later richting het centrum van Den Bosch. ‘Er zijn hier te weinig vrouwen’, lacht hij.

Gele lijst

Animoso laat zich in het Atrium ook van de maatschappelijk betrokken kant zien. De studentenvereniging uit Den Bosch heeft een kleine foto-studio opgezet, waar studenten en medewerkers kunnen worden gefotografeerd met een gele lijst . Het levert de nodige leuke kiekjes op. En een bedrag van 66,45 euro voor War Child. Het is net iets minder dan de zeventig euro die de meiden van “Geef mij die knuffel maar” aan het einde van de nacht hebben ingezameld.

Ondertussen speelt er zich ook uit buiten de muren van Avans het nodige af. Twee groepen studenten, een paars en een groen team, proberen in de binnenstad van Den Bosch zoveel mogelijk geld in te zamelen. De groep die na een halfuur de best gevulde collectebus heeft, wint een avond gratis stappen. Het is voor een van de leden van het paarse team reden om in ruil voor vijf euro de kont van een wildvreemde te zoenen. Samen weten de teams maar liefst 273,14 euro los te peuteren.

Duizend euro

In de loop van de nacht vertrekken steeds meer mensen richting huis. Rond vier uur is er een korte opleving als in het centrum de meeste kroegen hun deuren hebben gesloten. Twee groepen studenten besluiten om die reden een kijkje te nemen op de Onderwijsboulevard. Ze deponeren als laatste wat geld in de glazen pot bij de ingang, die uiteindelijk 520 euro bevat. In totaal levert de Radio 538-nacht een kleine 1.000 euro op. Geen indrukwekkend bedrag, maar alle kleine beetjes helpen. [CT]