Flying Dutchman is oud-student Floris Kaayk

Alter ego

Ingenieur Jarno Smeets, dat was de naam en titel van het alter ego van Floris . Vanaf juli 2011 hield deze man nauwgezet op zijn eigen website , Facebook, Twitter en YouTube bij dat hij vleugels aan het bouwen was om mee te gaan vliegen. Schetsen, prototypen, demomodellen: elk technisch detail werd online in beeld gebracht en gedeeld met steeds meer fans van de ingenieur. Ondertussen besteedden de NOS, BBC, CNN en nog vele andere media wereldwijd aandacht aan ‘The Flying Dutchman’.

Na een filmpje van een échte vlucht in een park in Den Haag, dat vorige week online verscheen, werd de achterdocht wereldwijd echter steeds groter. Jarno Smeets vloog meterslang in de lucht in het filmpje. Miljoenen internetgebruikers downloadden de spectaculaire beelden. Technici, filmmakers en wetenschappers bogen zich over de echtheid van het filmpje en dus van de vlucht.

Hoax

Gisteravond onthulde oud-Avansstudent Floris live bij De Wereld Draait Door dat alles een ‘hoax’ is geweest. Alles was nep. De filmmaker en animator wilde een experiment doen in online storytelling. Uitgangspunt was de universele droom die ieder mens heeft: kunnen vliegen. Dat was ook een persoonlijke droom van Floris. Het personage Jarno Smeets en het hele verhaal werden maandenlang zorgvuldig opgebouwd en gedeeld op de social media: een meer dan geslaagd experiment.

Jarno Smeets bestaat dus niet en, helaas, mensen kunnen niet vliegen. ‘Nog niet’, zei Floris gisteravond in De Wereld Draait Door. ‘Maar wie weet, misschien inspireert mijn project wel iemand die het echt lukt.’ [LJ]