Studenten doen onderzoek voor ministerie

Uitdaging

Het lectoraat Finance & Sustainability gaat in samenwerking met BE-studenten deze uitdaging aan. In opdracht van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie vergelijken de studenten van vijf verschillende windmolenparken de constructie en brengen advies uit hoe de parken meer geaccepteerd kunnen worden in Nederland.

Het Agentschap NL presenteerde in de eerste week van het derde kwartaal de opdracht. Een week later kwamen de vijf beheerders van de parken en de studenten bijeen bij windmolenpark Lelystad om de probleemstellingen in kaart te brengen.

Bijzonder

De eerste geluiden van studenten zijn positief, ze vinden het leuk om iets nieuws te doen, om met echte problemen aan de slag te gaan. René-Pascal van den Boom van de Academie voor Algemeen en Financieel Management (AAFM) en betrokken bij het lectoraat en het onderzoek, bestempelt het project als bijzonder.

‘Het is geen standaard project in de zin van casus en beoordeling. Wat het bijzonder maakt is dat het project dient als input voor een advies aan Agentschap NL. Het feit dat zelfs docenten van te voren niet weten wat er uit moet komen is echt bijzonder. Het gaat hier om het samen verwerven van kennis en niet alleen het overdragen daarvan’, aldus Van den Boom.

Balletje

Vorig jaar is het balletje gaan rollen toen een vraag van de milieuadviseur van de gemeente Breda de volgende vraag bij het lectoraat neerlegde: ‘Hoe kunnen we de nog te plaatsen windmolens bij Hazeldonk het beste exploiteren?’

BE-studenten gingen vervolgens aan de slag en werkten vier financiële analyses uit. De beste analyse is in november gepresenteerd aan de wethouder. De opdrachtgever reageerde positief op de uitkomst, en achtte het rapport uitermate geschikt om de politieke discussie verder te voeren. [SD]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Studenten BE onderzoeken windturbines 11-10-11