Studenten opgesloten in Avans Den Bosch

De conciërge riep om dat het sluitingstijd was, hij maakte een controleronde, zette het alarm aan en sloot vervolgens het gebouw af. De drie ijverige studenten Advanced Business Creation Thijs Brands, Patrick Sytsema en Bram Heeffer zaten nog aan een project te werken in een lokaal in de T-Hal, waar de conciërge hun niet had gezien. ‘De conciërge heeft netjes zijn werk gedaan, hij kan er niets aan doen’, zegt Arnaud Opdam, adjunct-directeur van de Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienst.

De bevrijding

Patrick Sytsema is ervan overtuigd dat er helemaal niets is omgeroepen. ‘We zaten gewoon in het gebouw, dus als er iets omgeroepen was, hadden we dat gehoord.’ Hij vertelt dat ze om 21.50 uur hun werkplek verlieten, omdat ze wisten dat de school om 22.00 uur zou sluiten. ‘We waren net te laat, we hoorden het alarm nog napiepen en de deur dichtslaan.’ Ze belden de politie, maar die kon niets voor hen betekenen. Hierna belden ze een docent, die ervoor zorgde dat er na ongeveer drie kwartier een bewakingsbedrijf kwam.

Onbenullig

‘Ik vind het vervelend voor de studenten en ik hoop dat ze de omroep niet hebben genegeerd.’ Volgens Opdam moet er nog gecheckt worden wat er precies is gebeurd. Hij denkt niet dat de studenten een klacht in zullen dienen. ‘Daarvoor is het te onbenullig.’

Patrick denkt hier echter anders over. ‘We zijn nu druk bezig met het afmaken van ons project, daarna gaan we bedenken of we er iets mee doen.’ De jongens zijn toch wel boos om wat er is gebeurd. ‘Maar we zien er ook wel de humor van in hoor.’ [JP]