Talkshow en exposities ter ere van Avans200

Futuristisch

Het is 2025. Een meisje leest voor uit haar dagboek. Ze is net afgestudeerd op economie en recht aan Avans Hogeschool en de wereld ligt voor haar open. Ze vliegt van Azië naar New York en door naar Kenia. Tussendoor upload ze de iPhone10-chip in haar pols, deelt ze in de disco op haar t-shirt foto’s met vrienden en gebruikt ze taxicapsules om zich te laten verplaatsen.

Met dit futuristische toekomstbeeld begon gistermiddag het Avans200-evenement op Avans in Den Bosch. Precies 200 dagen vóór 1 oktober was het, de datum waarop in 1812 vijftien tekenschoolleerlingen op een zolderkamertje in Den Bosch het eerste vakonderwijs in Brabant kregen.

Avans viert dit jaar het jubileum van die eerste voorloper van de hogeschool en gisteren was daarom een talkshow à la De Wereld Draait Door in het Atrium. Belangrijke gasten schoven aan bij presentatrice Carla van Loon (Omroep Brabant) en tafelheer Paul Rüpp, Avans’ bestuursvoorzitter. Achtereenvolgens kwamen kunstonderwijs, Rent a Talent en de nieuwbouw in Den Bosch aan bod.

Hybride kunstenaars

Femke den Boer, sinds begin dit jaar de nieuwe directeur van AKV|St. Joost, vertelde over het veranderende kunstvakonderwijs. ‘Kunstenaars zijn tegenwoordig hybride. Ze zijn niet alleen meer autonome kunstenaars, creatieve vrije geesten, maar ze doen ook aan ondernemerschap en maken toegepaste kunst om genoeg geld te verdienen. Wij als kunstacademie dragen er zoveel mogelijk aan bij de studenten goed te ondersteunen tijdens dit soort ontwikkelingen.’

Docent Margriet Kemper vertelde over de expositie die de kunstacademie aan het opzetten is ter ere van het jubileum. Naast deze expo is er ook een overkoepelende tentoonstelling over 200 jaar onderwijsgeschiedenis. Deze reizende verzameling objecten is tot begin april te zien aan de Onderwijsboulevard, in de C-lob, en gaat dan begin april door naar het Avansgebouw in Tilburg. Vanaf begin mei is de expositie te bewonderen aan de Hogeschoollaan.

Rent a Talent, eigenlijk het belangrijkste onderdeel van Avans200, kwam ook in de talkshow aan bod. Projectleider Florian Luiken legde het idee nog eens uit. Uit een flitsend filmpje à la de Jakhalzen bleek dat er al drie opdrachtgevers staan te springen om helpende handen: het Liliane Fonds, Safegroup in Breda en de vereniging Hartsdromen. Van een nieuwe website tot klussers in een nieuw gebouw, vrijwilligers kunnen zich vanaf nu melden op de website van Avans200.

Boek cadeau

Tot slot schoven aan tafel studenten en medewerkers aan om te praten over de Avansgebouwen in Den Bosch: de nieuwe aanbouwstukken van de diverse lobs en in het bijzonder de T-Hal. Bestuurslid Marja Kamsma zat tegenover ingenieur Jan Heijboer van de HEVO, al tien jaar lang de bouwpartner van Avans. Ter ere van die (succesvolle) samenwerking kreeg de hogeschool een functioneel kunstwerk van HEVO cadeau: een 20-zitsbank voor buiten in de tuin van Avans Den Bosch.

En alsof het de talkshow van Oprah Winfrey was, kregen alle aanwezigen een boek over wat HEVO allemaal voor Avans heeft gedaan. Niet onder de stoel, maar gewoon bij de uitgang. [LJ]

Meer foto’s op de Facebook-pagina van Punt.

Meer over Rent a Talent en Avans200 in Punt07, nu in de bakken!