Technische bedrijvendag, ook voor mbo’ers

Rio de Janeiro

Drijvende kracht achter de dag is een groep vierdejaarsstudenten Civiele Techniek, die onder de noemer Civil Tour in april een studiereis naar Rio de Janeiro organiseren. ‘Voor die reis hebben wij allerlei bedrijven als sponsor gevraagd en deze dag is wat zij in ruil daarvoor terug krijgen’, legt student Tom Nillesen uit. Met een flitsende stand en presentaties lokken zij de hele dag studenten, zodat die twee partijen feeling met elkaar krijgen.

‘Zowel propedeusestudenten als ouderejaars hebben we langs zien komen’, vertelt studiegenoot Linda Weltevreden. ‘Iedereen heeft wat aan zo’n dag. Tijdens Civiele Techniek moet je namelijk drie keer stage lopen, inclusief afstuderen, dus het is goed de banden met potentiële werkgevers warm te houden.’ De studenten zijn het levende bewijs dat het zo werkt: zowel Tom als Linda studeren momenteel af bij Heijmans.

Naamsbekendheid

Stands zijn er van bedrijven als Arcadis en Wagemaker, baggeraar Van Oord pronkt met een modelschip, Rioned wijst op het belang van schoon water. Het ene bedrijf heeft duidelijk al wat meer naamsbekendheid dan het andere. Vooral bij de aannemers Heijmans, Ballast Nedam en Bam staan veel geïnteresseerde studenten te luisteren. Tom: ‘Juist voor de kleinere, onbekendere bedrijven is deze dag daarom extra belangrijk, om ook die naamsbekendheid te creëren.’

Eén groepje geïnteresseerden bij de Bam-stand ziet er wel érg jong uit. Het blijken eerstejaars techniekstudenten te zijn van het Koning Willem I College, dat één deur verder ligt dan Avans. ‘We hoorden via onze docent dat hier vandaag deze bedrijvendag was, dus we dachten: dat kan nooit kwaad om alvast te netwerken’, vertelt één van de scholieren. [LJ]