Arnon Grunberg op de Dag van de Filosofie

Docenten en studenten van Avans, Tilburg University en het Brabants Kenniscentrum Kunst en Cultuur realiseerden de dag samen. In masterclasses, gesprekken, discussies en optredens leer je meer over de ziel. Ook komen er verschillende sprekers, waaronder Adriaan van Dis, Wim de Bie, Wiel Arets en Arnon Grunberg.

Bijdrage academies

‘Wat het thema interessant maakt, is dat de ziel ongrijpbaar is. Het is niet uit te leggen, maar het is er wel’, zegt Avansdocent Els van den Veyver. Samen met studenten van de Academie voor Bouw en Infra en AKV|St. Joost verzorgde ze het onderdeel: ‘Hoe meer zielen, hoe meer vreugd’.

De Academie voor Sociale Studies Breda werkt mee aan een kunstproject, waarin de vraag ‘Wat is je vroegste herinnering?’ centraal stond. De antwoorden inspireerden Nordin Lasfar, documentairemaker bij Tegenlicht, en Youssef Azghari, schrijver van Creatief analytisch denken, tot het maken van een korte film. Het zijn verhalen en beelden die diepe sporen achter hebben gelaten op de jonge zielen.

De stelling van de Dag van de Filosofie 2012 is: ‘Het gaat de mens nooit lukken om de hele wereld te beheersen en verklaren.’ Daarbij wordt verwezen naar een passage uit Faust van de Duitse schrijver Johann Wolfgang von Goethe. De passage gaat over de gespleten mens die dat toch probeert.

Wedstrijd Kunst & Filosofie

Op de Dag van de Filosofie wordt ook bekend gemaakt welke Brabantse maker de Kunst & Filosofie wedstrijd met als thema Faust wint. Er kwamen 60 aanmeldingen in de vorm van filmpjes, schilderijen, tekeningen, beelden, toneelstukken en andere artistieke uitingen binnen.

De Dag van de Filosofie vindt plaats op 21 april van 13.00 tot 21.30 uur in het theater de NWE Vorst en bioscoop Cinecitta in Tilburg. Kijk voor het programma op deze site. [JP]