Debat over leenstelsel uitgesteld

Het wetsvoorstel ‘studeren is investeren’, waarin ook het ov-reisrecht met twee jaar wordt ingekort, stond voor afgelopen maandag op de agenda van de Tweede Kamer. Het debat werd toen verplaatst naar woensdag, vanwege de val van het kabinet.

Onderwijscommissie

Maar ook vandaag hebben de kamerleden andere dingen te doen. Vanmiddag komt de onderwijscommissie van de Tweede Kamer bijeen. De leden zullen misschien al bepalen welke wetsvoorstellen wat hun betreft even in de ijskast moeten tot er een nieuw kabinet is.

Of ook het wetsvoorstel ‘studeren is investeren’ pas na de verkiezingen weer aan bod mag komen, is nog niet duidelijk. GroenLinks en de SP willen dat, maar het moet nog blijken of de andere partijen daarin meegaan.

Voor de zomer?

Als de woordvoerders besluiten dat ze het wetsvoorstel toch willen behandelen en ze een beetje haast maken, dan zou de wet nog voor de zomer kunnen worden aangenomen. In dat geval krijgt demissionair staatssecretaris Zijlstra alsnog zijn zin en verliezen masterstudenten per 1 september hun basisbeurs. Ook verliezen studenten die meer dan één jaar zijn uitgelopen dan hun ov-reisrecht. [MdV/HOP]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Wat gaat er met de basisbeurs gebeuren? 25-04-2012