Erelector Avans200 wordt Rudi Fuchs

De eerste voorloper van de Bossche Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost, en dus van Avans, ging op 1 oktober 1812 van start. Vandaar dat Avans die datum heeft uitgeroepen tot de ‘dies natalis’ van de hogeschool: de officiële geboortedag.

Van Abbe

Kunsthistoricus Rudi Fuchs is geboren in Eindhoven. Hij studeerde kunstgeschiedenis aan de universiteit in Leiden. In de jaren zeventig werd hij directeur van het Van Abbemuseum in Eindhoven en later werd hij directeur van het Haags Gemeentemuseum en het Stedelijk Museum in Amsterdam. De door hem samengestelde Documenta 7, de belangrijkste tentoonstelling van beeldende kunst in Europa, in 1982 betekende zijn internationale doorbraak.

Fuchs is daarnaast kunstcriticus en auteur van boeken over onder meer Karel Appel, Rembrandt en de Nederlandse schilderkunst. Hij bekleedt diverse internationale adviesfuncties en was curator van exposities wereldwijd, waaronder een aantal keer in het Guggenheimmuseum in New York. Eerder ontving hij onderscheidingen in Nederland, Italië, Noorwegen, Duitsland en Luxemburg.

Kunstcolleges

Tot op de dag van vandaag draagt Fuchs veel bij aan de discussie over kunst, hoe te kijken naar kunst en hoe om te gaan met kunst. Voor AKV|St. Joost zal Fuchs vanaf oktober colleges gaan verzorgen over kunstgeschiedenis, kijken naar kunst en het ambacht van de kunstenaar. [LJ]