In het economiespel wordt het echte bedrijfsleven nagespeeld met Knex als grondstoffen. De studenten doorlopen allerlei processen vanuit het bedrijfsleven. Ze moeten bijvoorbeeld inkopen, verkopen, contacten leggen en boekhouden. Het uiteindelijke doel is om aan het einde van de week winst te maken.
Fraude
De opdrachten moesten per groep gemaakt worden, maar twee groepen hadden toch samengewerkt. Betrokken docenten hebben deze fraude bij de examencommissie gemeld. ‘Er is nog niets bekend. De commissie vergadert er volgende week over’, zegt studieadviseur Marga van Asten. Wat de straf wordt, is dus nog even afwachten voor de studenten.
Student Small Business en Retail Management Kimberly Stuiver is in ieder geval blij dat de week erop zit. ‘Het waren lange, slopende dagen.’ Zeker over het resultaat is ze nog niet. ‘Ze zijn alles nog aan het uitrekenen.’ Wel denkt Kimberly dat haar bedrijf een bescheiden winst heeft gemaakt. ‘Onze strategie was om op safe te spelen. Zo wisten we zeker dat we winst zouden maken.’
Leerzaam
Kimberly vond de opdracht leerzaam en leuk verzonnen. ‘Ik heb inzicht gekregen in hoe het er echt aan toe gaat. Bovendien vond ik het spelen met Knex heel leuk. De boekhouding wat minder.’
Studenten Commerciële Economie Kevin Machielsen en Kevin Keehnen vonden het juist leuk om de boekhouding te doen. Over de opdracht zelf waren ze ook positief. ‘We hebben veel geleerd. Bovendien was het wel lachen en eens iets anders dan les.’ [JP]
Punt. Of had jij nog wat?