KLM neemt ontwerpen St.Joost in productie

KLM werkt al jaren samen met gevestigde namen uit de Nederlandse designwereld. Om echter ook nog onontdekt talent een kans te geven, schreef de luchtvaartmaatschappij begin 2012 de ontwerpwedstrijd ‘Delicious Art’ uit op de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost in Breda. De opdracht: ontwerp een nieuwe verpakking voor sandwiches waarin de Nederlandse cultuur of identiteit terugkomt.

Stemmen via Facebook

Vijf studenten Vormgeving kwamen vorige maand op de short list te staan van kanshebbers: Silvie Buenen, Agnes Loonstra, Saskia Rasink, Tom van der Pijl en Anne Denissen. Op Facebook zette KLM de vijf ontwerpen naast elkaar. Mensen konden reageren welk ontwerp zij het mooiste vinden. Agnes, Silvie en Tom werden gekozen als de drie winnaars.

Agnes zette de Nederlandse fietscultuur centraal. Tom liet koeien vliegen in zijn ontwerp. En Silvie ontwierp een soort picknickkleedje als verpakking. In alledrie de ontwerpen komen de driekleur van de Nederlandse vlag en de kleur oranje volop terug.

Vijf miljoen verpakkingen

De sandwichverpakkingen worden nu in productie genomen. De drie designs worden vanaf 1 juni in ieder geval zes maanden lang getoond op een totaal van vijf miljoen verpakkingen, op alle Europese vluchten van de KLM. En alsof die eer nog niet genoeg is, mogen de drie kunststudenten zelf ook hun werk aanschouwen tijdens een citytrip, op kosten van de KLM. [LJ]