Leerkrachten, Pabostudenten en -docenten kunnen zich gezamenlijk verdiepen in onderwerpen als faalangst bij kinderen, begrijpend lezen of methoden om probleemgedrag bij leerlingen aan te pakken. De resultaten van de onderzoeken zijn bovendien direct toepasbaar in de praktijk van zowel de basisscholen als de Pabo.
Opleiden leerkrachten
De Academische Opleidingsschool is in 2009 ingevoerd en wordt gesubsidieerd en gecontroleerd door de overheid. Daarbinnen wordt er, naast het opleiden van leerkrachten, onderzoek gedaan om ontwikkeling en innovatie van scholen te bevorderen.
Pabo-directeur Nicole van Son is blij met het predicaat: ‘Een Pabo moet regionaal verankerd zijn. Dat betekent dat zij voor én met het werkveld opleidt en dat opleiding en werkveld gezamenlijk de verantwoordelijkheid nemen om het beroep van leerkracht basisonderwijs te ontwikkelen via praktijkgericht onderzoek.’
Hoog niveau
De samenwerking tussen de Pabo en drie grote schoolbesturen in de regio kreeg al eerder het ‘Keurmerk Opleidingsschool’. Dat geeft aan dat het opleiden in en samen met de beroepspraktijk van zo’n hoog niveau is dat het ministerie het ziet als voorbeeld voor de regio. [SW]
Punt. Of had jij nog wat?