3,2 procent meer eerstejaars in 2012-2013

Studiekiezers melden zich gedurende het jaar aan voor de bacheloropleiding die ze in september willen gaan volgen. Op grond van deze vooraanmeldingen kunnen hogescholen inschatten hoeveel studenten ze komend jaar zullen krijgen.

Vooral agrarische opleidingen zouden extra studenten krijgen: de groei is momenteel 16 procent ten opzichte van vorig jaar. Maar dat is naar verhouding een kleine sector, waardoor de percentages al snel uit de bocht schieten.

Belangstelling voor kunstopleidingen

Opvallend is de tegendraadse belangstelling voor de kunstopleidingen, die ondanks alle bezuinigingen op kunst en cultuur maar liefst negen procent meer vooraanmeldingen hebben. Dat betekent overigens geen daadwerkelijke toename van het aantal kunstenaars. Voor kunstopleidingen moeten studenten immers auditie doen of hun portfolio laten zien. Slechts een deel wordt toegelaten.

Daling pabo 9,4 procent

Lerarenopleidingen zien daarentegen de instroom dalen, ook al roept iedereen al jaren dat er een groot lerarentekort aankomt. Bij de pabo’s, die in deze sector ruim de helft van alle studenten voor hun rekening nemen, is de daling 9,4 procent en bij de rest van de lerarenopleidingen zelfs 10,2 procent.

Economische opleidingen – verreweg de grootste groep in het hbo – zien de belangstelling groeien, ondanks matige arbeidsmarktverwachtingen: het aantal vooraanmeldingen is 6,7 procent hoger dan vorig jaar om deze tijd.

Sommige eerstejaars studeerden eerst aan een andere hogeschool. Als die meetellen, is de groei iets minder: 2,6 procent. [BB/HOP]