ABC-studenten pronken met mode

Kunstwerkjes

‘Krijg zoveel mogelijk exposure met een zelfbedachte actie’, legt ABC-student Ilse van den Bighelaar de studieopdracht uit. Met drie studiegenoten vormt zij een projectgroep. Gistermiddag plaatsten zij recht voor de ingang van het Avanshoofdgebouw in Den Bosch vier sokkels.

De studenten trommelden vier superslanke vriendinnen op en hesen hen in de designjurken. Als echte kunstwerkjes pronkten de modellen daar een half uur mee. Ilse: ‘We wilden graag iets met mode doen en toen dacht ik aan ontwerper Christian Maminski. Hij is een vriend van mijn zusje en heel veelbelovend.’ De timing was perfect: door de lunchpauze liep er veel publiek langs. Iedereen kreeg een flyer in de handen gedrukt met ABC erop en de naam van de ontwerper.

Eindexamen

Ilse overdrijft niet: Christian Maminski is net achttien, maar heeft nu al diverse bijzondere kledingstukken en schoenen ontworpen. Hij haalde al meermaals de media en had exposities in heel Nederland. En dat terwijl de middelbare scholier nog niet eens een modeopleiding heeft gevolgd: hij doet momenteel eindexamen havo op het Bossche Pierson College. Na de zomer wacht voor Christian de modeacademie van Artez in Arnhem.

De vier ABC-studenten hebben wel iets met mode. Jeanne-Marie Helderman, ook in de projectgroep, volgt naast haar studie op Avans in Den Bosch in de avonduren een opleiding aan de Vogue Akademie in Amsterdam: een particuliere modeopleiding. Jeanne-Marie: ‘Ik ontwerp zelf dus ook, maar ik ben nog niet zo ver als Christian.’

Ultieme ondernemer

De piepjonge ontwerper kwam gisteren zelf ook nog even een kijkje nemen op Avans. Met het eindexamen kunstgeschiedenis net achter de rug, legt hij uit: ‘Van kinds af aan wil ik al beroemd worden. Nu wordt het dus modeontwerper. Dat heb ik vooral van mijn moeder meegekregen. Zij naaide veel kleding zelf en was in Polen, waar ik ben opgegroeid, een excentrieke trendsetter. Op feestjes wachtte iedereen vol spanning met welke zelfgemaakte creatie zij nou weer kwam opdagen.’

Ilse: ‘Wij zien in Christian de ultieme jonge ondernemer en dat past natuurlijk heel erg bij ABC: creativiteit, ondernemen, innovatie.’ [LJ]

Kijk hier voor meer foto's.