Student wint ruimtereis

De student lucht- en ruimtevaarttechniek, Nout van Zon, schreef een essay over waterstof als vliegtuigbrandstof. Daarmee won hij de wedstrijd ‘Space for innovation’, die werd  georganiseerd door de KLM, technologiestichting STW en de vliegtuigbouwkundige studentenvereniging van de TU Delft.

Duurzaamheid en haalbaarheid

Er deden 163 studenten mee. Hun ideeën werden beoordeeld op duurzaamheid en haalbaarheid. En hoewel Van Zon niet met waterstof zal mogen experimenteren aan boord – te gevaarlijk – is hij wel de gelukkige. Of hij andere proefjes zal gaan doen is nog niet duidelijk, zegt hij op de website van Delta. Van Zon wordt de komende tijd aan allerlei tests onderworpen om te kijken of hij de reis fysiek wel aankan, vertelt hij daar.

De ruimtereis van Van Zon wordt georganiseerd door ‘Space Expedition Curaçao’, een bedrijf dat vanaf 2014 commerciële ruimtevaarten wil gaan aanbieden. De KLM sponsort dat project. Een reisje gaat vermoedelijk rond de 70.000 euro kosten. [MdV/HOP]