Techniek ook leuk voor vrouwen

Vrouwelijke techniekstudenten zijn flink in de minderheid. Daarom organiseerde Stichting Meidendag een dag alleen voor meiden op Avans in Breda. Met een vol programma en goede inlichtingen hoopten ze jonge dames enthousiast te maken voor de techniek. Meer dan negentig meiden uit het voortgezet onderwijs en van het mbo namen de 26e een kijkje in de techniek.

Biologische sieraden

Er stond onder andere een bruggenbouwwedstrijd en bouwhelm race op het programma. Na afloop konden de meiden niet uitrusten, maar wachtte er een spuitgietmachine op hen. Samen met de Avansstudenten Shireen Albus, Fransje Voets, Sanne de Krom en Anouk Fase van de opleiding Chemische Technologie in Breda maakten ze biologische sieraden.

Anouk: ‘We kregen leuke en spontane reacties tijdens de workshop, ze vonden het leuk om zelf bezig te zijn met techniek.’ Ook Sanne vertelt dat de meiden enthousiast reageerden: ‘Op de vraag of techniek een saai vak is zeiden ze: ‘Techniek saai? Echt niet, Kijk eens hoe hip deze armband is.’

Rondleiding

Later op de dag volgde een rondleiding bij Fujifilm Tilburg. Een bedrijf dat fotopapier en offsetplaten produceert en investeert in research en development, waardoor Fujifilm nieuwe producten blijft ontwikkelen. Anouk: ‘De meiden vonden het heel indrukwekkend om te zien hoe groot en schoon het bedrijf was.’ Na de rondleiding was het tijd om te kanoën over de grachten van Breda. Ter afsluiting gingen de meiden samen uit eten.

Volgens Sanne hebben veel dames dankzij de Meidendag een andere kijk op de techniek gekregen en overwegen sommigen nu om een technische opleiding te kiezen. ‘De dag was dus meer dan geslaagd!’
Anouk denkt ook dat de meiden een beter beeld hebben gekregen van techniek. Ze denkt niet dat ze allemaal een technische studie gaan kiezen. ‘Er waren meiden die het toch niets voor zichzelf vonden. Anderen waren juist heel enthousiast en wisten al dat ze in de technische wereld verder willen.’ [JP]