Weer dat weer

Meestal krijg ik dan een knikje en moet ik alsnog een interessant onderwerp verzinnen om het gesprek aan te sturen. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik praat niet dagelijks over de stand van zaken in de politiek tijdens een stapavondje in de kroeg.

Maar op dit moment is het weer wel degelijk een interessant onderwerp. Of nou ja, in ieder geval leuk. Want het is warm! Ja, echt waar! Misschien heb je het tijdens de date met je schoolboeken of het uittypen van je scriptie achter je laptop nog niet gemerkt, maar geloof me: het is mooi weer!

Met zijn allen klaagden we masaal over de zoveelste druilerige dag. Zo’n dag dat ik ‘s ochtends optimistisch zonder jas van huis vertrok, maar alsnog bij gebrek aan beter een paraplu moest kopen.
Het heeft zelfs gehageld. Ik was ervan verzekerd dat het door de klimaatverandering kwam. Ik zat er zelfs aan te denken om de overheid een pakkende brief te schrijven met daarin een voorstel om de zomervakantie een paar weekjes op te schuiven. Dertig graden op je eerste schooldag is nou niet bepaald  een feest, zeker niet als je bedenkt dat je je vakantie in Spanje voornamelijk op je hotelkamer hebt moeten doorbrengen. Bij wijze van dan.

Ik geloof dat de overheid niet zit te wachten op zo’n lullig argument en dus besloot ik om er niet meer over te klagen. Wat komt, dat komt.
En zie hier het resultaat: ik zit in een zomerjurkje in de tuin deze column te typen. Ik begin al aardig bruin te worden en eerlijk gezegd heb ik het bloedheet.
 Als ik twitter mag geloven, is lang niet iedereen blij met dit weer. Want wie zit er nu te wachten op een hete zomerdag in de, jawel, lente, terwijl jij de laatste stof voor je tentamens aan het opdreunen bent. Nou, niet veel als ik de tweets mag geloven.

‘Het is warm in de trein #nietleuk’, ‘Laat de zon straks maar komen, té warm #leren’, ‘Een regenbui zou verfrissend zijn #heet’.. moet ik nog even doorgaan?
Weet je wat, laten we afspreken dat we ons realiseren dat we het weer niet kunnen bestellen en het toch nooit goed is. Ik bedoel, we zijn immers Nederlanders.
Hoe dan ook, ik ga nog even zonnen. Veel succes met de tentamens en ik weet zeker dat je daarna toch liever een zonnetje ziet dan een regenbui. En anders zorgen we er met z’n allen gewoon massaal voor dat we ons eigen zonnestraaltje zijn. Enjoy!

Lieve Snijders was student aan de Pabo in Breda.