Zijlstra: studenten selecteren op taalbeheersing

Het is al jaren bekend dat sommige studenten te weinig taalvaardig zijn. Daarom is bijvoorbeeld voor eerstejaars pabo-studenten een taaltoets verplicht gesteld. Als ze die niet halen, moeten ze vertrekken.

Lage taalniveau

De PvdA stelde vorige maand vragen over het lage taalniveau van hbo-studenten, omdat dagblad Spits er aandacht aan besteedde. Vorige week kwam het Leidse universiteitsblad Mare met een soortgelijk bericht over rechtenstudenten. Het probleem speelt niet alleen in het hbo, maar ook in het wetenschappelijk onderwijs.

Eigenlijk is gebrekkige taalbeheersing een probleem van middelbare scholen en het mbo, meent Zijlstra. Daar zouden leerlingen de basisvakken onder de knie moeten krijgen. Tegenwoordig voert de overheid daarom strenger beleid op taal en rekenen in het onderwijs.

Selectie aan de poort

Taaltoetsen bij de start van een hbo-studie hebben volgens Zijlstra vooral zin voor opleidingen waarvan de Nederlandse taal ‘een essentieel onderdeel’ vormt. ‘Hogescholen kunnen hierbij ook gebruik maken van de toenemende ruimte voor selectie aan de poort’, voegt hij eraan toe.

Op de brief van Zijlstra kwam commentaar van onderwijskundige Wes Holleman, omdat er allerlei taalfouten in staan. [BB/HOP]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Avansstudenten: extra taallessen niet nodig 04-04-2012